Psychoterapia dzieci
Bywa, że w danym momencie życia, z powodu niedawnych lub bardziej odległych wydarzeń, wejścia w nowy okres rozwojowy lub zmian dziejących się w rodzinie, dzieciom jest trudno. Przeżywają silne emocje, których nie potrafią jeszcze wyrazić słowami, najczęściej więc okazują je poprzez trudne zachowania – takie jak wycofanie się w kontaktach, niechęć do podejmowania nowych wyzwań, nasilenie zachowań samoregulacyjnych, zwiększona pobudliwość, problemy z koncentracją uwagi, zachowania agresywne, problemy ze snem, z jedzeniem, itd… Cała rodzina jest wówczas w kryzysie, próbuje sobie z nim radzić najlepiej jak potrafi, czasami jednak znane sposoby radzenia sobie okazują się nie przynosić pożądanej zmiany. W takiej sytuacji rodzina może potrzebować wsparcia psychoterapeuty dziecięcego, który razem z nią zastanowi się nad tym, jakie są źródła aktualnych trudności i czego w tym czasie mogą potrzebować dziecko i jego rodzice.
Psychoterapia dzieci w gabinecie Wiosna zawsze rozpoczyna się od etapu konsultacyjnego – zazwyczaj są to trzy spotkania. Na pierwsze spotkanie konsultacyjne zapraszani są sami rodzice bez dziecka; spotkanie to ma na celu sformułowanie trudności, z jakimi zgłasza się rodzina, a także zebranie przez psychoterapeutę informacji dotyczących dotychczasowego rozwoju dziecka oraz środowiska, w jakim żyje. Rodzice są proszeni o przyniesienie ze sobą dokumentacji dotyczącej dziecka, jeśli taką posiadają (opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej, zaświadczeń od specjalistów, diagnozy SI, itp.). Ważne, by na tym spotkaniu obecni byli oboje rodzice; w sytuacji, gdy rodzice są po rozstaniu, a żaden z rodziców nie jest pozbawiony praw rodzicielskich, psychoterapeuta może odbyć dwa osobne spotkania z mamą i tatą.
W kolejnym spotkaniu uczestniczy samo dziecko. Rodzice są proszeni o przygotowanie dziecka do tego spotkania poprzez powiedzenie mu, kim jestem (np. „pani Ania, psychoterapeutka, która pracuje z dziećmi”), opowiedzenie, że byli na spotkaniu ze mną i że poszli na nie po to, by nauczyć się lepiej zrozumieć i wspierać dziecko. Konsultacja z dzieckiem jest po, żebym je poznała. Ludzie, i ci duzi, i co mali, przeżywają naturalny strach przed pierwszym spotkaniem z nieznaną dotąd osobę – warto ten strach traktować ze zrozumieniem. Często w oswojeniu go pomaga zapewnienie dziecka, że będzie mogło porobić w gabinecie to, co będzie chciało (rysować, malować, bawić się ciastoliną, zabawkami, itd.), może też na pierwsze spotkanie zabrać ze sobą jakiś ważny dla siebie, wspierający przedmiot, np. przytulankę. Podczas spotkania z dzieckiem psychoterapeuta jest zainteresowany jego perspektywą – tym, jak dziecko widzi aktualne trudności, czego potrzebuje, czy chce rozpocząć terapię.
Trzecie spotkanie konsultacyjne to ponownie spotkanie z samymi rodzicami. Ma ono na celu zebranie uzyskanych dotąd informacji, sformułowanie pierwszych hipotez i ustalenie planu pomocy. To na tym spotkaniu zawieramy kontrakt – ustalamy, czy umawiamy się na psychoterapię i jeśli tak, jaki będzie jej cel, długość trwania i warunki. Podczas tego spotkania psychoterapeuta tworzy przestrzeń sprzyjającą zadawaniu pytań przez rodziców i stara się na nie w jasny sposób odpowiedzieć.
Psychoterapia dziecka odbywa się co tydzień, w stałym, ustalonym z rodzicami terminie i trwa 50 minut. Ma na celu realizację ustalonego wspólnie celu. Psychoterapeuta psychodynamiczny pracuje z dzieckiem zazwyczaj w sposób niedyrektywny, dostosowuje zatem sposób pracy do zainteresowań i potrzeb młodego człowieka. Zabawę podejmowaną przez dziecko rozumie jako przejaw jego wewnętrznego świata. W dodatkowym terminie, zazwyczaj co 4 sesje, psychoterapeuta spotyka się z rodzicami, po to, by podzielić się swoim rozumieniem jego przeżyć i aktualnie doświadczanych trudności oraz wspólnie z rodzicami poszukiwać służących całej rodzinie nowych sposobów radzenia sobie.
Psychoterapia może być określona w czasie (np. 12 lub 20 sesji) lub nieokreślona w czasie. Jeśli pojawia się chęć jej wcześniejszego zakończenia, ważne, by otwarcie o tym rozmawiać z psychoterapeutą i przyjść na ostatnią sesję, aby się pożegnać i zakończyć w dobry dla siebie sposób rozpoczęty proces terapeutyczny.
Psychoterapia młodzieży (od 13 r.ż.)
Z powodu specyfiki okresu rozwojowego, jakim jest wiek dorastania – czas, w którym młody człowiek odkrywa swoją tożsamość i w coraz większym stopniu separuje się od swoich rodziców, psychoterapia nastolatka w pewnych obszarach różni się od psychoterapii dziecka. Po pierwsze, w procesie konsultacyjnym nastolatek uczestniczy od początku – na pierwsze i kolejne spotkania konsultacyjne zaproszona jest cała rodzica. Po drugie, rodzice zazwyczaj nie uczestniczą w regularnych spotkaniach z psychoterapeutą; jeśli potrzebują wsparcia, zachęcani są do podjęcia pracy własnej (na przykład w formie konsultacji lub warsztatów rodzicielskich) u innego psychoterapeuty. Poza tym ramy psychoterapii nastolatka są takie same jak w przypadku psychoterapii dziecka – pracujemy nad wspólnie ustalonym celem i spotykamy się w stałym, cotygodniowym terminie. Psychoterapeutę młodzieżowego, tak samo jak dziecięcego, obowiązuje przestrzeganie tajemnicy zawodowej, poza sytuacjami zagrożenia zdrowia lub życia młodego człowieka.
Spotkania rodzicielskie
Czasami dziecko lub nastolatek nie może lub nie chce uczestniczyć w psychoterapii, czasami też nie ma potrzeby, żeby ją podjęło. Wówczas formą wsparcia dla rodziny mogą być spotkania samych rodziców z psychoterapeutą. Spotkania te mogą być bardziej lub mniej regularne; podczas spotkań rodzice pracują razem z psychoterapeutą nad wspólnie ustalonymi celami dotyczącymi ich relacji z dzieckiem lub nastolatkiem.
Wsparcie okołoporodowe
Czas ciąży, porodu i połogu to niezwykle wrażliwy okres w życiu. Jeśli trudno w tym czasie pomieścić w sobie pojawiające się emocje lub jeśli poczucie osamotnienia lub niezrozumienia jest przytłaczające, warto sięgnąć po wsparcie psychologiczne. Częstotliwość spotkań w tym okresie jest dostosowana do potrzeb kobiety czy młodej rodziny, spotkania mogą również mieć formę wizyt domowych.
Terapia psychologiczna dzieci ze spektrum autyzmu / PECS
Terapia psychologiczna dziecka ze spektrum autyzmu ma na celu wspieranie jego rozwoju społeczno-emocjonalnego, w tym przede wszystkim stymulację umiejętności mentalizacyjnych (umiejętności zauważania i rozumienia własnych potrzeb i emocji oraz potrzeb i emocji innych ludzi). Psychoterapeuta psychodynamiczny pracuje z dzieckiem ze spektrum autyzmu w sposób niedyrektywny, bazując na jego zainteresowaniach i aktualnych potrzebach, budując z nim dobrą, bezpieczną relację i szanując jego sposób doświadczania świata. Zależy mu na tym, by terapia przynosiła dziecku radość i przyjemność płynącą z kontaktu z drugą osobą. Podczas terapii stymulowane są umiejętności związane z rozwojem teorii umysłu (nawiązywanie kontaktu wzrokowego, wskazywanie, naśladowanie, budowanie wspólnego pola uwagi) oraz umiejętności komunikacyjne. W przypadku dzieci niekomunikujących się werbalnie, może zostać wdrożony, w ścisłej współpracy z rodzicami, system komunikacji alternatywnej PECS.
Wsparcie psychologiczne / Arteterapia dla dorosłych
Wsparcie psychologiczne w postaci arteterapii dla osób dorosłych to pojedyncze lub regularne spotkania indywidualne, mające na celu wyrażenie w sposób twórczy doświadczanych przez siebie emocji i nawiązanie kontaktu z żywotną, dziecięcą częścią własnej osoby. Spotkania odbywają się w bezpiecznej atmosferze, z poszanowaniem dla granic i wartości drugiej osoby.
Diagnoza intelektu
Diagnoza ogólnego poziomu funkcjonowania intelektualnego i poszczególnych zdolności intelektualnych odbywa się w gabinecie Wiosna przy użyciu Skali Inteligencji Stanford-Binet 5. Jest to powszechnie stosowany na świecie, specjalistyczny test do badania inteligencji. Skali SB5 można używać w przypadku osób od 2 r.ż do 70 r.ż. Czas trwania testu to najczęściej 60-120 minut
Test MOXO (diagnoza ADHD)
Test MOXO to obecne najbardziej rzetelne, komputerowe narzędzie wspomagające diagnozę w kierunku ADHD. MOXO zapewnia obiektywny pomiar czterech podstawowych objawów ADHD – nadruchliwości, zaburzeń uwagi, czasu reakcji i impulsywności. Test zawiera dystraktory wizualne i dźwiękowe symulujące rzeczywiste warunki środowiskowe. Dzięki temu, że może być wykonywany wielokrotnie, MOXO pozwala ocenić skuteczność terapii i zastosowanych leków. Test jest wykonywany u dzieci od 6 r.ż, młodzieży i dorosłych. Czas jego trwania to około 30 minut.
Badania kwestionariuszowe
W gabinecie Wiosna można wykonać badanie kwestionariuszowe/obserwacyjne w kierunku spektrum autyzmu, ADHD, zaburzeń depresyjnych, przystosowania społecznego i preferencji zawodowych. Warto w pierwszej kolejności umówić się na konsultację diagnostyczną, podczas której umówione zostaną potrzeby danej osoby lub rodziny i ustalone dalsze kroki postępowania.
Grupa arteterapeutyczna dla kobiet „Wolniej”
„Wolniej” ma dwa znaczenia. „Wolniej” czyli w zwolnionym tempie, bez presji i poganiania siebie i innych, w zatrzymaniu, które pomaga siebie usłyszeć. Ale też „wolniej” czyli w większej wolności – bez spełniania cudzych oczekiwań, ze zgodą na to, kim naprawdę jestem i akceptacją wszystkich kawałków siebie.
Spotkania mają formę kręgu. Głównymi zasadami kręgu jest mówienie o sobie i uważne słuchanie tego, co mówią inni. W kręgu mówimy o swoich uczuciach, potrzebach, doświadczeniach, o wszystkim, co jest dla nas ważne; mówimy wtedy, kiedy czujemy się na to gotowe i tyle, na ile się decydujemy. W kręgu słuchamy siebie nawzajem, nie oceniamy się i nie doradzamy sobie. Samo bycie wysłuchaną i przyjętą pełni funkcję leczącą, dodaje sił i odwagi.
W czasie spotkań również razem tworzymy – malujemy, lepimy, piszemy i na wiele innych sposobów się bawimy. Spotykamy się z naszymi wewnętrznymi dziewczynkami, które zawsze chciały i nadal chcą swobodnie tworzyć i wyrażać siebie. Uczymy się towarzyszyć sobie nazwzajem w tych procesach – bez oceniania, krytykowania czy porównywania się.
Celem spotkań jest wzmocnienie relacji ze sobą i innymi kobietami oraz doświadczenie radości i przyjemności.
Warsztaty dla rodziców
W wydarzeniu na FB pojawiają się informacje o aktualnie prowadzonych warsztatach dla rodziców. Warsztaty mają na celu wzmocnienie kompetencji rodziców jako mądrych przywódców rodzinnego stada. Czas trwania i koszt warsztatów zależny jest od konkretnej tematyki.
Warsztaty dla profesjonalistów
W gabinecie Wiosna odbywają się także warsztaty dla specjalistów pracujących z dziećmi i ich rodzicami – psychologów, pedagogów, logopedów, terapeutów SI, itd. Ich celem jest wyposażenie profesjonalistów w wiedzę i umiejętności dotyczące wspierania rozwoju dziecka we wszystkich jego obszarach, ze szczególnym akcentem na wspieranie rozwoju emocjonalno-społecznego. Ważnym elementem warsztatów jest wątek współpracy z rodziną dziecka.